Followers

Wednesday, June 30, 2010

JAMUAN NASI LEMAK

Ari ni aku kena bangun awal pagi masak nasi lemak utk anak sulungku..... nak buat jamuan kat staf tempat dia buat pratikal di Hospital Sultanah Bahiyah....... esok ari last dia kat sana....Jadi  sebagai tanda ucapan terima kasih tak tertingga pada staf kat sana aku cadangkan buat sikit jamuan....Dia tanya aku... pasai apa kena buat jamuan.....aku kata nak bagi orang ingat dan menghargai mereka2 yg dah byk tolong tunjuk ajar kat kita semasa latihan.. Tu lah budak2 muda masa kini.... kurang mengetahui dan mempelajari ilmu menghargai orang.... kitalah yg perlu bertindak sebagai  tuan penasihat...... betoi tak?  Ok setuju....... dari byk2 menu nasi lemak yang dia pilih..... Layan ajelah.... 

Ni lauk-pauk yang sempat dimasak........ macam mana ok tak?

Udang goreng berempah                                                                 nasi lemak
Ayam masak merah


Untuk makan kat rumah, aku gantikan udang goreng berempah dgn daging goreng kunyit krn. nak masak daging ada kalangan staf tak makan daging dan ada yang berbangsa India.... Jadi kitakan 1 Malaysia kena menghormati kaum lain...... betoi tak?....

Di sini aku berikan resepi nasi lemak, daging goreng kunyit dan udang goreng berempah.....


 
NASI LEMAK

Bahan-bahannya
500 gm beras (dibersihkan dan ditoskan)
1 cawan santan
5 cawan air
1 sudu kecil halba
3 ulas  bawang merah - dimayang
2 ulas bawang putih - dimayang
1 inci halia - dimayang
2 helai daun pandan
1 batang serai
Garam secukup rasa

Cara membuatnya.
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi (rice cooker)
2. Masak hingga masak.


 
DAGING GORENG KUNYIT

Bahan-bahannya
Daging dipotong nipis ( dibersihkan dan ditoskan)
Bawang merah , bawang putih dan halia dikisar atau ditumbuk
sedikit kunyit serbuk
garam secukup rasa
Sedikit minyak
sedikit air

Cara Membuatnya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan kisar sehingga naik bau...
2. Masukkan daging dan kunyit serbuk.
3. Kacau rata. Masukkan sedikit air untuk melembutkan daging.
4. Masak sehingga pekat dan bolehlah diangkat..


 
UDANG GORENG BEREMPAH.

Bahan-bahannya

1 kg udang saiz sederhana
2 labu bawang besar dipotong nipis
sedikit daun kari
Sedikit minyak untuk menumis

Bahan perap:
3 sudu besar rempah kari daging
1 sudu kecil kunyit serbuk
3 sudu besar bawang merah kisar
2 sudu besar bawang putih kisar
Garam secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Udang dimasukkan kedalam bekas dan diperap dengan bahan2 perap selama 20 minit @ lebih..
2. Panaskan minyak dan tumiskan udang yang telah diperap..
3.Goreng sehingga 3/4 masak. Angkat.
4. Panaskan minyak, tumiskan bawang besar dan daun kari.. Tumis sehingga bawang menjadi kekuningan dan wangi.
5. Masukkan Udang yang digoreng tadi.
6. Masak sehingga udang masak. Angkat dan bolehlah dimakan........
MUDAHNYA........















 

8 comments:

moklong said...

btl la tu kak...bdk2 skrng mmg x ambil kisah benda2 mcm tu...kita sbg org tua la yg kena bg tunjuk ajar...

tp kak, nasi lemak akak btl2 mgoda sy krn sy mmg suke sgt mkn nasi lemak...siang mlm pg ptg nasi lemak pun x per... ^_^

zurena said...

tpi ingat jgn mkn nasi lemak lebih2 byk kolestrol..... tpi klau dah nak mkn nak buat mcm mana betoi tak?

moklong said...

dah suke kak...x fkr langsung psl kolestrol...

zurena said...

mkn2 juga tpi kesihatan kena jaga.ok....

piewahid said...

sy kalau bab baca2 resepi dgn tengok gambar makanan mmg no 1. bab masak....he3

zurena said...

rajin juga piewahid masak....

abrashid ahmad said...

Bestnya nasi lemak tu, rasa lapar serta merta bila tengok gambar ayam dan udang tu....nampaknya pagi esok kena cari nasi lemak yg seperti itu...

zurena said...

nasi lemak mmg best..... tpi x leh mkn byk2...

Related Posts with Thumbnails