Followers

Saturday, June 26, 2010

Menghilangkan Stres Di hujung Minggu


Setiap hujung minggu inilah rutin keluargaku... Pergi ke kebun menghilangkan segala stres setelah penat bekerja sepanjang minggu. Di sini segala kedamaian dan ketenangan menjengah di hati...... Tiada hingar -bingar. Anak-anak bebas berlari ke sana-sini tanpa rasa takut dan curiga. Maklumlah duduk di kwsn perumahan, apalah sgt aktiviti yang anak2 dpt lakukan. Asyik2 main game...... langsung tak mencabar.... Tapi di sini segalanya menyeronokkan. Bunyi burung adalah satu irama yang mententeramkan...deruan air terjun terasa sejuk dan mendamaikan. Suasana kehijauan amat menenangkan.... Kedudukan tanah kebun kami yang dibeli 2 tahun lalu adalah bersebelahan dgn pusat peranginan yang terkenal di daerah Yan iaitu Air Terjun Titi Hayun dan Air Terjun Batu Hampar. Jika sesiapa ingin ke pusat peranginan tersebut, terletak di antara Bandaraya Alor Setar dan Bandar Sungai Petani. Berdekatan dengan Gunung Jerai.




Sawah padi menghijau sepanjang perjalanan dari Alor Setar ke Yan...sejuk mata memandang..

 Dah sampai kat kebun........

pondok lepak kami sekeluarga
Dah sampai tu apa lagi sibuklah pulak menyediakan juadah tengahari. Lauk ari ni sudah semestinya ala kampung...... Jom tengok apa resepi ari ni......

IKAN PARI BAKAR CICAH AIR ASAM

 ikan pari - ikan apa2 pun boleh ( dibersihkan)
daun pisang untuk membungkus

Bahan kisar:
8 tangkai cili kering di rendam air panas
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
Garam dan gula secukup rasa

*Semua bahan kisar diperap bersama ikan selama 30 minit  dan dibungkus dengan daun pisang sebelum dibakar.






Ikan yang dah siap diperap dengan bahan kisar




  

Bahan2 untuk air asam lak......... 
Semua bahan kecuali limau kasturi dipotong halus.Masukkan garam secukup rasa dan 2 sudu air. Perah limau kasturi dan kacau rata.
ulam-ulaman ...... petai bakar dan daun samak .....apalagi cicah dengan sambal tahun la....

ASAM PEDAS KELADI
200 gm keladi (dibersihkan dan dicelur)
1 ekor ikan kembung (direbus dan diambil isinya)
1 batang serai -dititk
3-4 keping asam keping
Garam secukup rasa
sedikit daun kesum
2 cawan air
Bahan tumbuk/kisar
6 tangkai cili kering-dibuang biji
4 ulas bawang merah
sedikit lada hitam
sedikit belacan
3-4 keping asam
Cara membuatnya:
1. Kisar Isi ikan bersama bahan kisar.
2. Masukkan ke dalam periuk semua bahan dan masukkan sedikit air (ikut kesukaan.)
3. Biarkan mendidih lebih kurang 5 minit. Angkat dan boleh dimakan....
* Ikan kembung boleh digantikan dengan ikan bilis
Gelagat anak2ku........


Terlupa nak bawa basikal... si kakak jadi mangsa

Perut dah kenyang...... merempitlah pulok.......

Pokok2 di sempadan kebun 
 
 

Tunggu.....Minggu depan kami datang lagi mencari damai di hati.........

4 comments:

jalilah_jy said...

keluarga belah tok dan wan kami juga org yan..sg limau..kan semua org kedah bersaudara..ahakss..kebunan kalian dimana yaa?.

jalilah_jy said...

kalau dpt makanan nie mau tambah 3 pinggan..kawen org melaka tak sama selera..susah juga..hehehe

zurena said...

Kat jalan pi kwsn perkelahan Batu Hampar...orang melaka sudah semestinya mkn cencalok.... orang kedah mestilah air asam.... betoi dak....x sama tekak.

yan said...

ALLAH best nya..Baru je tadi baca article pasal Gunung Jerai...

Lepak time macam ni mmg tak leh beli kat mana2...

Related Posts with Thumbnails