Followers

Wednesday, July 14, 2010

KARI AYAM + REBUNG

Ni adalah lunch semalam... x sempat nak msuk blog.....sibuk sgt. Maklumlah.... anak2 dah balik ke asrama .... jadi semua kerja kena buat sendiri.......ape2 pun jom kita layan resepi kari ni......

Bahan-bahannya:
8 ketul ayam (besarnya ikut suka)
1 bungkus rempah kari daging
3 batang rebung - dipotong memanjang
2 cawan santan
Garam secukup rasa

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

Bahan tumis:
2 ulas bawang merah dimayang
2 ulas bawang putih dimayang
sedikit halia dimayang
kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang dan buah pelaga
1 tangkai daun kari
Sedikit minyak untuk menumis

Cara Membuatnya:
1. Gaulkan ayam, rempah kari, bahan tumbuk ,rebung dan sedikit air.(perap)
2. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumiskan bahan tumis sehingga kekuningan dan naik bau.
3. Masukkan ayam yg telah diperap tadi. Kacau rata.
4. Masak sehingga naik minyak.
5. Masukkan santan. Perlahankan api supaya santannya tidak pecah.

6. Kacau sekali sekala. Masukkan garam secukup rasa. Biarkan mendidih lebih kurang 5 minit (lamanya ikut suka)
7.Angkat dan hidangkan dengan nasi panas2........


5 comments:

piewahid said...

salam,
ini antara resipi yg paling saya suka tetapi cuma sya lebih sukakan gabungan sardin dgn rebung...:)

jalilah_jy said...

salam ena
sepupu ilah di pida 4 megat dewa ada tanam rebung madu kalu nak beli hubungi dia..sekeliling umah dia ditanami rebung madu dan juga tanah sbelah umah dia tanah tok ilah pun penuh dgn rebung madu tu...best..ilah selalu balik p sana..santai di kolam iklan dan pokok kelapa pandan dan dll kebunan..best...

moklong said...

rebung lbh enak klu dimasak lemak n dicampur ngn udang....sy x prnh cuba buat kari daging ngn rebung...

Adry@Daun said...

Salam kak ena, rebung jenis mana yg akk gna tu? Dlm seminggu ni sy asyik mkn menu rebung je. Dinner mlm td, rebung celur cicah budu..hehe..

zurena said...

Kenduri kat kedah ni selalunya buat kari daging campur rebung..saja tukar selera guna ayam pulak... Rebung yg digunakan adalah rebung madu krn lebih rangup.. rebung jenis lain pun boleh gak.....

Related Posts with Thumbnails