Followers

Thursday, August 5, 2010

PETUA MASAK SEDAP

Rasanya dah lama x update blog....Badan yg kurang sihat ditambah pula dgn kesibukan kerja yg bertimbun x dptlah nak chatting dgn rakan2 blogger. Bila buka lap top ari ni tengok byk jugalah message yg x jwb.... sorry ye...... nanti sya cuba balas...  Ari ni cuma nak perturunkan petua memasak pada sesiapa yg baru nak belajar masak..... maklumlah memasak ni sesuatu yg nampak senang tpi agak rumit juga bagi sesetengah orang. Klau kena gayanya org akan terkenang2 masakan kita... klau x kena gaya pulak asyik jadi bahan sindiran dan kutukan lah pulak... Petua memasak ni bukannya susah sgt yg penting ada niat nak msak .... klau x dak niat x pyahlah buang masa nak masak....

Orang melayu sebenarnya klau masak mana ada sukatan semua pakai campak aje... tu baru  origanal ... kalau kita msak mesti ikut naluri dan keikhlasan hati ...percayalah apa pun yg kita msak mesti sedap. Kekadang resepi yg dimasak ikut resepinya pun x rasa sedap bukannya apa sbb kekadang kita masak krn terpaksa.......dgn muka yg msam mcm cuka.... mana nak sedap. Bagi kita org Islam, memasak juga ada adabnya.... semua benda yg dibasuh/dicuci perlu diiringi dgn selawat supaya semua benda yg hendak dimasak selain drp bersih, kesuciannya juga perlu. Niat dlm hati supaya apa yg dimasak menjadi dan disukai semua. Masak utk keluarga pula mestilah disertai dgn kasih-sayang.... Jika niat kita elok Insya Allah masakan kita mesti sedap punya..... Kalau x caye cubalah petua ni.....



8 comments:

Kamsiah said...

salam
ya...saya sgt bersetuju...pentingnya memasak dgn kasih sayang dan keikhlasan...kalau memasak dgn rasa terpaksa,rasanya ..alahai..serba tak kena..
jgn mengomel,letih la,menyusahkan la..bila memasak utk keluarga..
lagi satu,ALLAH telah menjanjikan,diharamkan api neraka dari menjilat tgn isteri yg kepanasan ketika memasak..

LENDANUAR said...

kak zureena...thanks fr the info...lenda stuju....like cooking with heart & soul.....

moklong said...

haah btl sgt apa yg akak katakn.....saya setuju...

Anonymous said...

I would like to exchange links with your site dapurzurena.blogspot.com
Is this possible?

Temuk said...

Salam
Amat setuju dgn 'resepi bukan benda' yg disarankan tu. Kalau hati marah berdarah, muka masam cuka, mata geram membola, tangan berat batu & kaki menghentak lantai, pastilah masakan tak sedap dipandang, apa lagi dimakan!

Resepi-resepi puan sangat berharga. Selamat menjalani ibadah puasa.

Yan said...

yesss.. saya pun setuju..tambah lagi saya bukan terror na masak memasak ni..

qistynacorner said...

salam zu... time kasih 4 sharing :P... mmg betul tu...

FloEllen said...

sis, setuju ngan statement tu..kita amsak mesti ada adabnya..kalo masak secara tak beradab..makanan sedap pun blh jd x sedap...

Related Posts with Thumbnails