Followers

Monday, August 30, 2010

UDANG CELUP TEPUNG


 Ni resepi yg paling simple buat berbuka ptg semalam selain kari ikan dan sayur peria goreng.  Dah x  tau nak masak apa..... sbb selera masa bulan posa ni berbeza sikit. Lagi 15 minit nak berbuka baru buat udang celup tepung ni krn makan panas2 baru best.... resepi ni amat sesuai utk anak2. Aku masak x lah byk sbb nak mkn 3 org saja . Janji apa yg dimasak waktu berbuka mesti habis dimakan dan waktu sahur masak lauk yg lain pulak.....jom kita tengok resepi ni...

Bahan-bahannya:
12 ekor udang sederhana besar (buang kepalanya)
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung tempura
1 sudu besar rempah kari daging
sedikit air
sedikit garam
minyak utk menggoreng

Cara membuatnya:
1. Campurkan tepung gandum, tepung tempura, rempah kari dan garam.
2. Masukkan sedikit air dan bancuh campuran tersebut. Kacau rata bancuhan sehingga likat dan sesuai untuk menggoreng.
3. Panaskan minyak dlm kuali dan celup udang dalam bancuhan. Goreng hingga kekuningan.
Angkat dan hidangkan....... mudahkan.....

2 comments:

sweetsal said...

sedapnya udang goreng tepung tu, lama tak pekena..terliuq tengok posa2 ni..

FloEllen said...

resepi yang best...selama ni ellen cari2..banyak gak yang lain tp bila ellen buat tak jd plak..hehee

Related Posts with Thumbnails