Followers

Wednesday, January 26, 2011

Salah Siapa Jika Ini Keadaannya......

Dah beberapa hari x up date blog... maklumlah kesibukan di awal tahun ni biasalah bagi yg bergelar guru... dah 3 hari kena pergi sekolah seawal jam 8.00 pagi... memantau pelajar menjalani aktiviti bersukan.... bukannya lama cuma 2 jam aje....balik rumah sibuk masak dan mengemas apa yg patut ..... pukul 12.30 tgh dah pergi semula ke sekolah utk rutin harian lak....balik kul 7 ptg dah x larat.... manalah nak sempat nak duduk depan laptop ni.... Ari ni adalah sikit masa terluang.....dptlah buat n3 baru....

Ni kisah pelajar saya.... cukup bermasalah dr mula masuk tkn 1 hingga kini...Sering ponteng sek. dek krn kurang perhatian yg sewajarnya dr org2 yg patut menyelesaikan masalah tu..Sebagai guru kelas pening kepala memikirkan berbagai2 cara utk mengatasi masalah ni.... tidak dinafikan pelajar ni juga menghadapi masalah dalam pembelajaran tetapi tingkahlakunya ok....

Semasa di tkn satu dia tinggal dgn neneknya seorang pesara kerajaan.....krn ibu bapanya bercerai sewaktu dia masih kecil lagi.... Merupakan cucu kesayangan nenek.. sehinggakan neneknya dipanggil 'mak'... 3 bulan terawal persekolahan tidak ada masalah..... selepas itu episod ponteng pun bermula.....tidak hadir berminggu2... surat amaran dihantar tiada jawapan... panggilan tel x dijawab.... selidik punya selidik... neneknya masuk hospital dan dia terpaksa menunggu neneknya  berminggu-minggu di hospital .... di sini persoalan timbul... di mana saudara maranya yg lain? Mengapa masalah sebesar ini perlu ditanggung oleh seorang budak berusia 13 tahun.... yg sepatut di berada di sekolah waktu tu..... selepas neneknya keluar dr hospital.... rasa malas nak ke sekolah sbb dah berminggu x ke sekolah.... setelah dipujuk2 hadirlah juga ia ke sekolah..... 

Ajal dan maut di tangan Tuhan.....bermulalah episod dukanya....neneknya meninggal dunia sebelum ramadhan ari tu.... jadi kes pontengnya bermulalah lagi.... hingga dah x larat nak pujuk ia dtg ke sekolah hingga akhirnya dia x menduduki peperiksaan akhir tahun.....Di manakah ibu bapanya dlm keadaan dia terumbang-ambing tu.....aku sebagai gurunya pulak yg pening kepala dok menjawab dgn pihak pengurusan... 

2011 bermula aku tengok dia dtg dgn semangat sekali.... dia memberitahu dia tinggal dgn ibu saudaranya... alhamdulillah masih ada lagi yg sayang padanya...... tetapi kehadirannya cuma bertahan seminggu sahaja.... mulalah penyakit lama... PONTENG sampai ari ni.... selidik punya selidik lagi pening kepala cikgu....dia tinggal seorang diri krn ibu saudaranya dah balik kg ikut suaminya.....Aduh... mengapakah dibiarkan anak seusia ini menyelesaikan masalahnya seorang diri. Sepatutnya bimbingan dan panduan dr org yg disayanginya amat diperlukan.....sedangkan ibu bapanya masih hidup.....

Jangan jadikan penceraian utk kita lepas tangan... krn anak yg lahir ni adalah tanda kasih sayang yg pernah kita jalinkan dulu. Salah siapa jika begini keadaannya......

6 comments:

fara dean said...

macam2 kan budak2 ni..
kdg2 tu bdk2 yg selalu buat hal kat sek..klu diselidik2 ..rupanya ada masalah keluarga..
kita ni cikgu ntah jadi macam2 dlm satu masa kan?

ozzyorange9768 said...

huhuhu kasihan saya padanya..
saya bukan cikgu kak,tapi saya kdg2 selalu gak terpikir cemana la ckgu2 zaman skrg mengajar..dengn perangai ank2 didik, dgn prangai mkayah diorg lg yg kdg2 mnyalahkn ckgu..

Melati Qistyna's Mummy said...

sedihnyer baca cite ni zue, sian nyer dia.... kalau lah kita letakkan diri kita kt tempat dia....

:.noRuL.: said...

touching bl baca entri nie..mne mak n ayah dia...mne tanggungjawab dorang,sanggup dibiarkan begitu je...
cabaran buat cikgu2 sekarang dgn mcm2 perangai bdk2...

all the BEST cikgu...

(^_^)v

kayteeze said...

Salam Zu,

Laa... kesiannya dia. Dia betul-betul perlukan perhatian. Rasa nak pulas je telinga mak bapak dia!

zurena said...

masalah pelajar ari ni buat cikgu jadi stres....ibubapa asyik dok cari salah cikgu saja...nak buat mcm mana nilah kerjaya yg dipilih.... terima ajelah...

Related Posts with Thumbnails