Followers

Tuesday, January 18, 2011

Udang Padang Goreng Kunyit

Udang padang ni mmg susah nak dpt... dulu masa zaman kanak2 selalulah pi cari kat alur2 sungai ataupun pasang tangkul kat dlm sungai baru dpt. Budak2 ari ni mungkin ada yg x kenal apa itu tangkul..... org dulu cukup kreatif... nak tangkap ikan dan udang ada mcm2 cara... bukan mcm ari ni... depa tau guna pancing aje.....Udang padang ni buat masak ape pun sedap.... Sekarang ni 1 tin susu udang ni dijual dgn harga RM3.00 ok lah tu bukan senang nak dapatkannya... Lagi pun dah malas nak pi cari... beli lagi senang... semasa dibeli udang ni masih lagi hidup.... balik rumah goreng kunyit aje... sedap dimakan begitu saja....


Bahan-bahannya:
Udang padang - dibersihkan dan toskan
sedikit kunyit serbuk
garam secukup rasa
1 labu bawang besar -dipotong bulat
1 biji cili merah - dipotong serong
sedikit minyak utk menggoreng
Cara Membuatnya:
1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan udang, kunyit dan garam secukup rasa.
2. Kacau rata. Bila hampir garing masukkan bawang besar dan cili merah.Masak hingga garing.
3. Angkat dan hidangkan...

2 comments:

fara dean said...

banyakkkknya!!!
bole mkn sekampung ni..
rajinn betul..

Melati Qistyna's Mummy said...

wahhh, sedapnye udang tu, mesti rangup kan? :)

Related Posts with Thumbnails