Followers

Friday, July 23, 2010

KUMBANG .....OH..... KUMBANG...

Dah lama rasanya x update blog. Minta maaflah pada rakan2 yang hantar komen dan  mesej krn x sempat nak balas..... intenet kat rumah buat hal.... ingatkan rosak rupa2nya plugnya yg dipasang x rapat jadi... tu yg x dpt update blog. Ini mesti kerja anak bujang aku yg balik  cuti hujung minggu hari tu sbb dia yg sibuk dok ubah  wayar  penyambung kat sana - sini. Ape2 pun x kisahlah sbb semua dah beres.....


Ari ni cerita apa lagi.... cerita pasal kat kebunlah. Dah lama dah dok cari penyebab pasai apa pokok nangka yg satu ni x dpt lagi nak mkn buahnya... Jgn kata nak makan, belum pun buahnya sebesar penumbuk dah dimakan binatang yg entah apapun x pasti. Pokok yang lain dah bbrapa kali dpt makan buahnya.... Belek punya belek ari ni dah jumpa binatang perosaknya..... Seekor kumbang yg aku sendiri pun nilah kali pertama melihatnya..... takutnya tengok mukanya....  korang tengoklah sendiri...... Kami pun pakat dok bagi nama kat dia..... Kumbang bintik...... kumbang ranting (sbb kakinya mcm ranting), kumbang 'devil' sbb mukanya mcm ........ kumbang tanduk panjang... mcm2 lagi... Jika sapa2 tau apa nama kumbang ni bolehlah bagi tau... atau sapa2 nak bubuh nama kira oklah juga....

Kumbang ni kami letak kat dalam botol nak pegang takut kena gigit dan bagi makan putik nangka..........


Pandangan dari hadapan.........


 Tengoklah muncung(sesungut kot) depannya yg panjang mcm ranting kayu......



Lahapnya kumbang ni bila dpt makan putik nangka...

2 comments:

piewahid said...

keliling rumah saya pulak byk sgt monyet. monyet skang dah tak duduk dlm hutan mcm dulu2.

buah2an darin pokok yg sbatang dua tu mmg tak sempat nak makan. maklumlah sebelah petang baru ada org kat rumah.

pastu, kalau setakat anak ayam, anak kucen, abis dipulasnya sampai mati.

tingkap kalau terbuka, habis digeledahnya dapur. main baling3 telur.

anis said...

salam zurena.
bab2 serangga, ikan, pokok2 n sbgnya kena tanya en daun tu sbb dia arif rasanya. hehe...
tak sangka monyet pun dah berubah laku juga ya. tanda akhir zaman lah ni.:))

Related Posts with Thumbnails