Followers

Thursday, February 10, 2011

Gulai Daging Tetel

 Org Kedah ni masakan gulai atau kari ni mmg x leh dipisahkan.... Kalau dlm seminggu x pekena kari rasanya mcm x lengkap saja..... Jadi buat masak gulai daging tetel krn dah jemu asyik buat sup aje.... Tapi x leh makan byk2 sbb daging tetel ni banyak lemak....makan ala kadar aje lah....kesihatan pun kena jaga jugak betoi tak..?
Bahan-bahannya:
300gm daging tetel (direbus hingga lembut)
 ubi kentang (byknya ikut suka. Dipotong  4)
1bungkus rempah kari daging ( saya guna rempah Babas)
2 mangkuk santan (santan pekat 1, santan cair 1)
garam secukup rasa
sedikit air rebusan daging
minyak untuk menumis
Bahan tumbuk:
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih

Bahan tumis:
 2 ulas bawang merah - dimayang
1 ulas bawang putih - dimayang
1 inci halia - dimayang
1 tangkai daun kari
Bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis dan buah pelaga (byknya ikut suka)

Cara Membuatnya:
1. Perapkan daging tetel dgn rempah kari, air rebusan daging dan bahan tumbuk.
2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bahan tumis sehingga kekuningan.
3. Masukkan daging yg telah diperap dan ubi kentang. Kacau rata.
4. Apabila kentang dah empuk, dan masakan dah naik minyak, masukkan santan dan garam secukup rasa.
5. Masak dgn api yg perlahan sehingga santan mendidih lebih kurang 5 minit.
6. Siap bolehlah dihidangkan......

10 comments:

izahdaut said...

aduii sedapnyaaa daging tetel ni..dapat yg lembuttt masuk tekak nyaman je..betul tu, org kedah hari raya pun menggulai kan..mak mertua saya pagi raya slalu buat ketupat palas ngan gulai daging..hehe

IEKAH MOKRI said...

wah sedapnyer..............akak nak tanye lah..kalau kita masukkan terung @ tomatao selain drpd kentang boleh tak????

zurena said...

To izahdaut...

Ketupat palas cicah dgn gulai daging sedapnya....kena pi beli ketupat ni...

zurena said...

to IEKAH MOKRI...

boleh... tapi kalau dah masuk terung, tomato atau karot... kat sini kita panggil dalca...ape2 pun kira adik-beradik lah tu gulai ngan dalca...

Mr. Mama said...

cicah dengan roti pun sodap tu....

zurena said...

To Mr. Mama..
Betoi tu...kena pi cari roti pulak ni...

ozzy said...

salam..

Ini saalah satu hidangan feveret saya..cuma jarang makan kari dlm seminggu sekali je samada kari ikan atau daging

mobydick said...

Salam ziarah,ambo ore kelate nak tanya sikit ni...daging tetel tu macam mana...

zurena said...

to mobydick...
salam...
daging tetel ni, daging yg bercampur sedikit lemak dan bahagian2 lain dr lembu .. kalau kat kedah ni orang panggil daging no. 2 atau 3 yg amat sedap dibuat sup, kari atau dalca...

mohammad said...

Oooo...gitu terimakasih la....

Related Posts with Thumbnails