Followers

Wednesday, November 23, 2011

Masak Lemak Cendawan Sisir

Dah lama rasanya x masak cendawan sisir ni.... sukar nak jumpa org menjualnya... ada sesetengah org cendawan ni dikenali juga dgn cendawan kukur.... Kalau dulu  dpt beli dgn harga RM1... tpi kini.. harga paling minima RM3... bukannya byk sgt pun.... rasanya cuma segenggam aje... tapi x kisahlah kalau dah nak makan.... Kalau nak tau sedap ke x sedap cendawan ni....cubalah resepi kat bawah ni.... selepas makan pasti lepas ni pi cari lagi....

Bahan-bahannya:

cendawan sisir - dibersihkan  dan ditoskan
1 cawan santan
sedikit ikan bilis - dibelah
1 batang serai - diketuk
1 -2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa.


Bahan Tumbuk / Kisar:
3 ulas bawang merah
sedikit ikan bilis
kunyit hidup
5 biji cili api (kalau nak lebih pedas  lebihkan cili api) - boleh diketuk aje jika x suka pedas.

Cara Membuatnya:
1. Satukan kesemua bahan ke dalam periuk.
2. Kacau perlahan-lahan di atas api yg sederhana sehingga mendidih.
3. Angkat dan boleh dihidangkan.



7 comments:

Mama Hanim said...

Perhh sedap tu, time hujan cmni plak..lapar.. huhu.

IntaNBerliaN said...

xpnh try lagi ni..

slalu buat cndawan goreng tepung je..

btw, saya ada buaat entry utk awk

http://ihaveasweetsmile.blogspot.com/2011/11/selamat-datang-follower-yang-ke-1000.html

thanks sudi follow saya.. :-)

Cik Rose Cute said...

Memang sedap cendawan sisir nie..masak lemak..Ingat waktu kecik2 dulu selalu makan tak beli pun ..kutip dalam kebun getah hihihi

Cik Rose Cute said...

bestnya...masak lemak cendawan sisir...follow sini..

http://hairuliza-anakku.blogspot.com/

Adry@Daun said...

As salam tuan umah,
Lama sgt dh tak mkn masak lemak kulat sisir dan kulat sisir goreng campur telur. Kat tmpt saya tinggal skrg mmg takde org jual kulat sisir atau cendawan kukur ni. Kulat sisir ada dlm n3 blog saya bln ni. Ia tumbuh di batang pkk asam jawa yg ditebang. Nk tau khasiatnya blh la baca di Dedaun Alam.

NEPH said...

boley tolong buatkan untuk neph

nur said...

cendawan nih mmg my fav nih...tol r skang mmg ssh tol nk jumpa..rsnya berthn gak r xmkn nih...tp sy sk msk goreng pedas...huisshhh,,mmg best...heee...blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

Related Posts with Thumbnails